• Această adresă de email este protejată de spambots. Trebuie să aveți JavaScript activat ca să o puteți vedea.
  • +373 22 237525

La 24 ianuarie, Internaționala Educației a marcat Ziua Internațională a Educației prin lansarea Raportului ”Statutul Global al Profesorilor”.

Avându-i ca autori pe dr.Ben Arnold și dr.Mark Rahimi, această publicație revoluționară oferă o analiză a situației profesiei de pedagog din întreaga lume, subliniind rolul cheie pe care îl joacă profesorii în asigurarea unei educații echitabile și de calitate pentru toți.

Acest raport, efectuat la comanda Internaționalei Educației, se bazează pe rapoartele anterioare din 2015, 2018 și 2021 și are scopul de a evidenția problemele-cheie cu care s-au confruntat profesorii în anul 2024. 

Constatările-cheie ale raportului :

Raportul se bazează pe date colectate de la 204 sindicate din 121 de țări, oferind o imagine vie a provocărilor și dificultăților cu care se confruntă pedagogii la nivel global. El dezvăluie că profesia de pedagog, deși aflată sub presiune, este plină de potențial. Principalele constatări includ:

-         Deficitul de pedagogi: Raportul identifică deficite severe la toate nivelurile de educație, în special în învățământul special, la disciplinele STEM (știință, tehnologie, inginerie și matematică) și învățământul secundar. Salariile mici, posibilitea mică de avansare în carieră și volumul excesiv de muncă sunt principalii factori ai acestei crize. Profesori cu experință pleacă din sistemul educației și foarte puțini tineri specialiști se hotărăsc să rămână în școală.

-         Condițiile de muncă și bunăstarea pedagogilor: Pedagogii se confruntă cu niveluri ridicate de stres din cauza numărului mare de copii în clasă, a sarcinilor administrative și a solicitărilor emoționale, exacerbate de sprijinul mental inadecvat  și a condițiilor de muncă deseori insuportabile.

-         Statutul profesional: În ciuda rolului lor vital în societate, pedagogii sunt adesea subevaluați, vocea lor nu este auzită, au drepturi de muncă restrânse și percepțiile publice care nu le recunosc experiența și contribuțiile lor. 

Raportul solicită măsuri îndrăznețe și urgente pentru a aborda aceste provocări. Recomandările-cheie includ:

-         Îmbunătățirea nivelului de remunerare pentru profesori: Salariile competitive și oportunitățile de avansare în carieră sunt esențiale pentru atragerea și păstrarea profesorilor calificați.

-         Sprijinirea bunăstării profesorilor: Reducerea volumului de muncă, îmbunătățirea sistemelor de sprijin și prioritizarea sănătății mintale în mediile școlare.

-         Ridicarea statutului de profesor: Promovarea respectului pentru profesia didactică prin dialog social puternic, resurse echitabile și implicare semnificativă în luarea deciziilor.

-         Investiții în educația publică: Guvernele trebuie să se angajeze să finanțeze în mod echitabil educația publică și să reziste tendințelor privatizării. 

Raportul servește drept un instrument vital pentru mobilizarea acțiunilor, aliniindu-se cu campania Internaționalei Educației ”Go Public! Fund Education !”, care pledează pentru creşterea investiţiilor publice în educaţie şi în profesia didactică. 

În timpul lansării Raportului, Secretarul General al IE, David Edwards, a solicitat guvernelor și părților interesate să acționeze decisiv, declarând: “Educația este un drept uman, un bun public și o responsabilitate publică. Cea mai bună metodă de a o celebra este prin mobilizarea pentru a apăra, a fortifica și a finanța educația pentru copiii de pretutindeni. La nivel global există un deficit de 44 milioane de cadre didactice doar în educația primară și secundară. Este nevoie de multe alte milioane de cadre didactice la toate celelalte niveluri. Astăzi, ne reunim pentru a pune capăt deficitului acut de profesori la nivel mondial ; deficit care pune în pericol dreptul la educație pentru milioane de elevi și studenți. Noul nostru raport oferă perspective critice și un consens global cu privire la modul de consolidare a profesiei de pedagog. Acum, trebuie să ne organizăm și să ne mobilizăm pentru a obliga guvernele să acționeze." 

Preşedintele IE, Mugwena Maluleke, a adăugat: "Raportul Statutul Global al Profesorilor solicită acţiuni îndrăzneţe: abordarea deficitului de profesori prin salarii mai bune şi sarcini de lucru mai uşor de gestionat, prioritizarea retenţiei pedagogilor prin asigurarea unor condiții mai bune de muncă, promovarea echității și consolidarea dialogului social pentru a face față provocărilor din domeniul educației în mod colectiv. Campania ”Go Public! Fund Education” pledează pentru o finanțare sporită pentru profesori și pentru educația publică la nivel mondial." 

Raportul integral poate fi găsit aici https://www.ei-ie.org/en