• Această adresă de email este protejată de spambots. Trebuie să aveți JavaScript activat ca să o puteți vedea.
  • +373 22 237525

La 24 ianuarie este marcată Ziua Internațională a Educației în întreaga lume, subliniind rolul educației în procesul de pace și dezvoltare.

Proclamată de Adunarea Generală a Organizației Națiunilor Unite în 2018, această zi subliniază rolul educației în procesul de pace și dezvoltare.

Potrivit ONU, 244 de milioane de copii și tineri nu sunt școlarizați, iar 771 de milioane de adulți sunt analfabeți. Dreptul lor la educație nu este respectat, iar acest lucru este inacceptabil.

Educația este atuul cel mai puternic în eforturile de a întrerupe ciclul sărăciei, de a elimina inegalitățile de gen și de a stimula creșterea economică. 

În 2025, UNESCO dedică Ziua Internațională a Educației Inteligenței Artificiale. Această aniversare este însoțită de propunerea de a reflecta asupra puterii educației, de a împuternici indivizii și comunitățile să înțeleagă și să influențeze progresul tehnologic.

Pe măsură ce sistemele bazate pe computer și AI devin din ce în ce mai sofisticate, granițele dintre intenția umană și acțiunea condusă de mașinile care învață se estompează adesea, ridicând întrebări despre cum să păstrăm, să redefinim și, în mod ideal, să creștem dimensiunea umană a intervențiilor noastre într-o lume automatizată.

Directorul general al UNESCO, Audrey Azoulay, a decis să dedice Ziua Internațională a Educației 2025 oportunităților și provocărilor inteligenței artificiale. Ea face apel la statele membre ale UNESCO să investească în formarea atât a profesorilor, cât și a elevilor / studenților cu privire la utilizarea responsabilă a acestei tehnologii în domeniul educației.

AI oferă oportunități majore pentru educație, cu condiția ca implementarea sa în școli să fie ghidată de principii etice clare. Pentru a-și atinge potențialul maxim, această tehnologie trebuie să completeze dimensiunile umane și sociale ale învățării, mai degrabă decât să le înlocuiască. Trebuie să devină un instrument în slujba profesorilor și elevilor, având ca obiectiv principal autonomia și bunăstarea acestora. – afirmă Directorul general al UNESCO, Audrey Azoulay, conform site-ului www.unesco.org/

Inteligența artificială este din ce în ce mai prezentă în educație. În țările cu venituri mari, mai mult de 2/3 dintre elevii de liceu folosesc deja instrumente de inteligență artificială pentru a produce teme școlare. Profesorii folosesc din ce în ce mai mult AI pentru a-și pregăti lecțiile și pentru a evalua munca elevilor. Orientarea școlară și admiterea, în mod tradițional ghidate de profesori și experți, sunt, de asemenea, din ce în ce mai des realizate cu sprijinul AI.

Cu toate acestea, profesioniștilor din educație încă le lipsesc orientări clare cu privire la aceste practici. Doar 10% dintre școli și universități au în prezent un cadru oficial de utilizare a AI, potrivit unui sondaj efectuat de UNESCO în mai 2023 în 450 de instituții. Până în 2022, doar 7 țări au dezvoltat cadre sau programe de AI pentru profesorii lor și doar 15 au inclus obiective privind formarea în AI în programele lor naționale. În același timp, tot mai multe țări impun restricții privind utilizarea noilor tehnologii în sala de clasă. Potrivit noilor date de la UNESCO, aproape 40% dintre țări au acum o lege sau o politică care interzice utilizarea telefoanelor mobile în școli – în creștere față de 24% în iulie 2023.