- Vineri, 04 Noiembrie 2016
În urma implementării noii formule de finanţare în bază de cost - standard per elev, conform Hotărârii Guvernului RM nr. 728 din 02.10.2012, în contabilităţile instituţiilor educaţionale se atestă lucruri paradoxale. Directorii de instituţii sunt puşi în situaţii umilitoare. Ei trebuie să negocieze angajarea contabililor, neavând nici un suport juridic. Dar contabilii sunt un soi de oameni, pe care nu-i interesează optimizarea şcolilor şi a grădiniţelor. Dacă nu le sunt îndeplinite „poftele nesăţioase”, este în pericol acordarea la timp a salariilor, se iscă conflicte între angajator şi salariaţi. Din această cauză diriguitorii instituţiilor sunt nevoiţi să accepte tot ce le cer oamenii de la finanţe. Şi iată că ne pomenim cu fantasmagorii.
La şcoala primară din s. Antoneuca, raionul Drochia sunt angajaţi 6 salariaţi. Salariile acestora sunt calculate de un contabil angajat pe 0,5 unitate. Iar la cea mai mare instituţie din raion,LT „M. Eminescu”, cu 930 de elevi şi 93 de angajaţi, iniţial a fost angajat un contabil pe o unitate de salariu. Lui i s-au creat toate condiţiile de activitate: cabinet, telefon fix, masă, scaune etc. Dar cheful contabilului, venit de la o instituţie cu autonomie financiară, creşte pe zi ce trece. După doi ani de activitate, acesta îl „convinge” pe director să mai angajeze un contabil pe 0,5 unitate: chipurile, este prea mult de lucru. Dar singur (pentru că este prea mult de lucru!) se angajează, între timp, pe 0, 75 unitate la Gimnaziul din s. Miciurin, unde activează doar 27 de angajaţi. Adică, munca egalată cu 0,75 unitate este prin cumul şi ar trebui să fie prestată în afara orelor de program propriu-zis la locul muncii de bază.
Gimnaziul din s. Sofia se află într-un deficit bugetar nu prea mare. În anul precedent de studii, la decizia colectivului, nu a fost achitată activitatea cercurilor. Dar directorul a angajat la 23 de conturi personale un contabil pe 0,75 unitate. Oare nu se plăteşte prea mult?
Dacă am face o ochire retrospectivă şi o comparaţie a volumului de lucru al unui contabil de la începutul anilor 90 din secolul trecut, apoi am observa că la Drochia, în epoca centralizărilor efectuate de Direcţia de Învăţământ, la 3200 de angajaţi reveneau 4 contabili, la calcularea salariilor. Or, fiecărui contabil îi reveneau peste 800 de persoane deservite. Să reţinem: lucrul se făcea numai manual. Puţin mai târziu, în urma reformei administrativ-teritoriale din 1999 - trecerea la judeţe, la angajarea unui contabil conform normativelor, acestuia îi reveneau cca 400 de conturi personale. Pentru evidenţa bunurilor materiale se prevedea suplimentar încă o unitate, dacă se mai adăugau încă patru instituţii cu un efectiv mediu de, cel puţin, 20 de persoane. Deci, acel contabil care deservea doar 400 de persoane, dar nu avea de deservit alte patru instituţii suplimentare a câte 20 de persoane, era obligat să presteze şi evidenţa bunurilor materiale.
Să vedem cât de pestriţă este angajarea contabililor actualmente. În Gimnaziile din satele Fântâniţa (26 de angajaţi), Popeştii de Jos ( 29 de angajaţi), Dominteni (36 de angajaţi), Şuri (49 de angajaţi) , Liceul rus (61 de angajaţi) din Drochia, contabililor li s-au acordat câte 0,75 unitate de salariu. Pe când la Gimnaziile din satele Hăsnăşenii Noi (28 de salariaţi), Ochiul Alb (39 de salariaţi), LT Pelinia (66 de salariaţi), LT „Ştefan cel Mare” (71 de salariaţi) se acordă câte o unitate. Comparând volumul de lucru al unui contabil din a.1990 sau din 1999 cu cel actual, diferenţa este vizibilă – decalaj extrem de mare. Oare câte săptămâni trebuie să calculeze contabilul de la Antoneuca salariile pentru 6 angajaţi? Dar pentru 23, 26, 28 de angajaţi de la Gimnaziile din Sofia, Fântâniţa sau Hăsnăşenii Noi? Este cert:actualul contabil nu are un volum de lucru bine stabilit, măsurabil, pentru un salariu de funcţie. Cei care, cu adevărat, trebuie să economisească, se pricopsesc cu salarii pe care nu le îndreptăţesc, calculându-şi sume exorbitante pentru un volum de lucru redus, remuneraţia lor depăşind chiar şi salariile unor pedagogi. Deoarece au timp de muncă berechet, o bună parte dintre ei sunt angajaţi în 2, 3, 4 instituţii pe câte 0,5- 0,75 sau chiar pe un salariu. Astăzi în şcoli sunt angajate în calitate de contabili persoane cu funcţii de bază în diferite instituţii, spre exemplu, Direcţia finanţe, Direcţia Învăţământ.
Când am pus în discuţie la Direcţia finanţe a Consiliului raional Drochia chestiunea privind volumul de lucru al contabililor şi principiile de angajare a lor în instituţiile educaţionale, mi s-a replicat că ei mai lucrează şi cu facturile. Am studiat şi această latură a problemei. În aprilie curent, în cea mai mare instituţie din raion - LT „M. Eminescu” - s-a lucrat cu 31 de facturi, iar în mai - cu 32. În Gimnaziul Miciurin, în aprilie s-a lucrat cu 12 facturi, iar în mai - cu 11. Dacă e să fim oneşti, lucrul cu facturile nu prezintă cine ştie ce dificultăţi.
La aceste argumente, cineva a încercat să-mi reproşeze faptul că lucrul contabilului este foarte responsabil:se lucrează cu bani - 2-3 milioane pe an. Ar fi şi aici un adevăr. Dar oare munca pedagogului nu este şi ea responsabilă? Dacă părinţii încredinţează unui pedagog 25-30 de vieţi şi spirite ale odraslelor lor, aceasta nu este o responsabilitate? Aici, în opinia noastră, adevărul trebuie să existe într-un singur exemplar, căci avem un singur stat, o singură lege. La noi, însă, sunt mai multe adevăruri, iar tălmăcirile deseori depind nu de fapte, ci de parţialitatea şi interesele personale ale unor funcţionari. Ca urmare, unii din elita financiară activează chiar şi pe 2, 3, 4 salarii… Alţii din domeniul financiar încearcă a ne convinge că în situaţia creată se înregistrează un deficit de cadre contabile. Nu putem fi de acord cu această afirmare, de vreme ce, la moment, la Agenţia forţei de muncă din Drochia stau la evidenţă pentru angajare 7 persoane din această categorie. Dacă continuăm să angajăm pe viitor contabili în modul de-a dreptul lipsit de raţionamente, participăm la o adevărată delapidare a banilor publici. Or, putem să ne permitem luxul să numim la fiecare 5 soldaţi câte un responsabil colonel! Iată de ce este necesar de a institui o grilă normativă pentru angajarea contabililor, în funcţie de numărul conturilor personale deservite. Cu atât mai mult că pe viitor se preconizează implementarea principiului de autogestiune şi în instituţiile preşcolare. Dar acolo colectivele de muncă sunt comparativ cu instituţiile preuniversitare, cu mult mai mici.
Dumitru Eni
preşedinte al CR Drochia al FSEŞ